Spring naar content

Subsidie duurzame mobiliteit MKB

MKB

Het mkb wordt geconfronteerd met uitdagingen rondom verduurzaming, onder andere op het gebied van vervoer en mobiliteit. Aan de hand van de subsidieregeling ‘Duurzame Mobiliteit mkb’ wil de overheid specifiek het mkb stimuleren om blijvend minder fossiele kilometers te maken en de transitie te maken naar duurzame mobiliteit. Deze toekomstige subsidieregeling, die naar verwachting in 2025 opengaat, wordt op dit moment nader uitgewerkt. De regeling moet bijdragen aan een CO2-reductie van 20.000 ton in 2030.

Doel van de subsidieregeling

De subsidieregeling is erop gericht om woon-werk en zakelijke mobiliteit verder te verduurzamen en om hierbij de belangrijkste drempels van het mkb weg te nemen. Verduurzaming gaat bijvoorbeeld vaak gepaard met extra (initiële) hogere kosten en een bepaalde tijdsinvestering. Met de subsidie kunnen initiatieven en projecten worden uitgevoerd die zien op het wegnemen van barrières of knelpunten die in de weg staan aan het structureel verduurzamen van werkgebonden personenmobiliteit.

Voorbeelden van duurzame mobiliteitsprojecten

Voorbeelden van projecten zijn het opzetten van een publiek vervoersysteem waarmee bereikbaarheid van een bedrijventerrein verbetert, het ontwikkelen van een ‘last mile’ oplossing zoals een deelfiets tussen een ov-station en een bedrijventerrein, het komen tot een raamcontract voor inkoop van elektrisch vervoer voor leden van een branche of het uitwerken van een duurzame mobiliteitsregeling in een cao voor een branche.

Subsidiebedragen en aanvraagtermijnen

De hoogte van de subsidie bedraagt maximaal 75% van de subsidiabele projectkosten, met een maximum van € 100.000 per aanvraag. Voor het jaar 2025 kan er naar verwachting vanaf 14 januari 2025 subsidie worden aangevraagd.

Duurzaamheid als norm in het bedrijfsleven

Verduurzaming is voor veel bedrijven steeds meer een belangrijke norm. Dit is in diverse initiatieven bij bedrijven terug te zien. Vanuit het oogpunt van mobiliteit bestaat het leasewagenpark steeds vaker uit elektrische auto’s. Maar ook vanuit aantrekkelijk werkgeverschap wordt dit belangrijker. Steeds meer sollicitanten kijken in hun keuze voor een nieuwe werkgever naar de acties die werkgevers op het gebied van verduurzaming verrichten. Verduurzaming wordt steeds meer als gewenst en normaal geacht.

Focus op collectieven van mkb-organisaties

De subsidie richt zich op collectieven van mkb-organisaties zoals brancheverenigingen en bedrijvenverenigingen. Het doel is om hen in staat te stellen om woon-werkverkeer en zakelijke mobiliteit bij en met hun aangesloten mkb’ers te verduurzamen. Zoals het er nu uitziet, kan de subsidie dus niet door individuele ondernemers aangevraagd worden.

Direct aan de slag met minder fossiele kilometers?

Als ondernemer zelf ook direct aan de slag met minder fossiele kilometers? Bijvoorbeeld door te investeren in emissieloze bedrijfswagens, laadpalen of andere duurzame vervoersoplossingen? Neem dan contact met ons op om andere subsidiemogelijkheden te bespreken!

Onze adviseur staat voor u klaar in regio